warkah buat ATOK

Ahad , 29 November , lebih kurang 5 petang

kami bersiap utk balik Taiping dari Kampung . tgh summbat beg baju dlm kereta , atok kata
"lah , hg da na balik , atok baru egt na suruh hg picit kaki atok , lenguh ni"
"tape atok , meyh sini adeq picitkan . sempat lagi"
tapi atok tolak .
"jgn lah . hg dah na balik . ta dapat la atok rase hg picit lagi"
"humm , oke , minggu depan ade balik , adeq picit ye tok?" sambil mengusap dibwah dagunya . *lembut*
"ta sempat dah la kowt . ntah atok dah tak ada"
"eh , kenapa ckp mcm ni ? atok na adeq marah ye?. jgn cakap fasal mati okey . kita da janji !"
atok tersenyum dan mengusap pipi aku .


Rabu , 02 Disember , 9.45 p.m

mak ta de , pergi dewan dgr ceramah , biasalh hari rabu , kakcik pulak baru balik dari kerje . aku sorang je kat rumah . ta tahu na buat apa . humm , bukak MTV lahh . lagu best . tukar channel . kartun , baru layan . hehe . ta jadik , tukar cter P.Ramlee . tp kenapa aku rasa sunyi sgt ha ? mcm na kehilangan sesuatu .bukak volume tv kuat dah . terasa kosong , sepi , sunyi ! *knock* *knock* assalamualaikum . . eh , mak da balik . .
"mak , adik rasa sunyi gila tadi , mcm ada benda ja"
"eh , hg ni mmg suke mengarut"


Khamis , 03 Disember 2009
6.55 a.m

hari ni last kakcik , oji , azim exam . pagi ni aku teman mak hantar kakcik pergi sekolah . ta payah mandi . cuci muke je *rahsia* . hehe . huh , aku yg excited , padahal kakcik yg exam . mase otw , kirenye berhampiran dgn Tesco *shorcut* hp mak berbunyi , aku pun angkat

maklang : hello , assalamualaikum , , (teresak esak )
aku : w'slm . ade ape maklang ku ? huhu
maklang : atokk . .
aku : ape nyerr ? *aku dah duga ada yg ta kena , tapi buat donno , takot kakcik dgn mak lemah semangat*
maklang : atokk . . atokk . . dah tak de !
aku : maklang ni suke buat lawak pagi pagi niyh . orang otw hanta kakcik skola la . haha *aku cuba tahan air mata , cube tahan perasaan sebak .

tibe tibe kakcik da rampas hp dari tgn aku . aku biarkan dye menjerit , menangis dlm kereta . mak pun da lain je muke . selesai kakcik bercakap dgn maklang , dye menangis mcm orang gila , histeria ! aku diam sepanjang perjalanan tu . smpai kat sekolah , mak suruh kakcik kuatkan semangat . mak kata " kakcik , buat exam elok elok ye , atok ta suke tgk hg menangis . yg pergi tu biar lah" kakcik pun kesat air mata dn terus menuju ke sekolah dgn muka yg merah . mak diam . tibe tibe dye menangis , menyesali diri , ta dapat berada sebelah emak tersayang sewaktu pemergiannya . aku pujuk mak , bg tisu , dan ajak mak balik kg .

smpai umah , kami kemas baju . bgtahu kak farah dgn cik Tah . cik Yah tegur " eh , hampa niyh na pegy mana ? nak cabut lari ke ? hehe" . aku pun pergi la kat cik Yah dgn muka senyum ta seberapa . terus aku peluk dan katakan , atok dah tak da ! . cik Yah pun meluru masuk jumpa mak . aku bw masuk dlm bonet kereta all the things yg na bawa balik . sesudah pesan kat cik Yah tlg tgkan rumah , kami pun bergerak balik .

dalam perjalanan ke kg yg makan mse lebih kurang 45 minit pun dah jadi setengah jam . mak bawa laju ! aku pesan jgn laju sgt , nanti dua lagi nyawa melayang . mak marah . aduii , ta na dye fikir sgt aku plak kne mara . sunyi je perjalanan tu . sampai kg , mak terus masuk rumah . aku plak matikan enjin kereta , angkut semua barang keluar . na masuk , makdak tnggu aku kat muka pintu , aku salam terus makdak peluk cakap atokkk . aku diam . aku ta na cakap apa apa . smpai satu sudut aku tgk satu tubuh di ruang katil yg selalu kami suke berebut na tidur . alangkah lemahnya tubuh tu , pucat sekali  . lepas letak barang , aku minta izin pergi rumah abah na makan sbb aku tgh gastrik ! kan ta elok makan kat rumah yg penghuni meninggal . smpai sane aku tgk budak budak . ada yg baru bngun . semua ta mandi . mcm aku . huhu . lepas tu , aku ajak bce yasin kat atok . orang lain semua da diberitahu tntg keadaan atok . sekejap lagi smpai la agaknye . aku , Dayah , Piah pergi kat sebelah atok . kami na baca yasin . aku duk kat bahagian kaki . sama lajuga dgn Dayah . Piah duk kat mak . tgh bce tu , aku mule na menangis . ye , aku da pun menangis . gugur juga airmata setelah lama aku pendam . hampir na habes bce Yasin , aku terbau akan sesuatu . Ya Allah , harumnya . wangi sangat . selesai bace aku tnye Dayah , dye ada bau ta ? dye pun mengangguk . wangi tu mmg aku ta pernah bau sebelum niyh . selang satu jam , mak uda , maksu , angah dan sedara yg lain sampai . aku pun berundur dari katil dan mendahulukan yg lain . aku duduk sebelah aloi , dye ta na bce Yasin , takut katenye .

sekitar jam 10 lebih , kedengaran bas Merah berhenti di depan . rupanya kakcik . awalnya dye habes exam ? muke dye ceria mcm ta de ape yg berlaku . aku berlari kat dye dan peluk . terus meraung , menjerit , menangis . aku biarkan dye masuk dalam rumah .

saat na bagi mandi atok . kapur barus , air bidara , tawas , limau , sintok semuanya dah tersedia . mase mandikan atok tu , tibe tibe Amir datang , eh , mana boleh tgk lah . *sori sori* dan terus berlalu . atok , atok rasa ta air tu ? sejukkan ? atok rase ta anak anak , menantu dan cucu atok mandikan atok ? rasa ta kehangatan tgn kami ? muke atok pucat sgt , tibe tibe aku berimaginasi , atok bukak mata dan hidup semula . pukk ! adoiyy , Piah ketuk bahu aku . lahh , lupa plak na jirus atok dgn air . maafkan adek ye tok .
lepas tu , aku tolong mak siapkan pakaian untuk atok . tibe tibe aku teringat . baru je berapa minggu aku belajar kat sekolah . cara mengapankan mayat . tapi bukan aku yg jadi model . member aku . aku jadi photographer utk aktiviti sekolah . rupanya aktiviti tu sbgai persediaan utk kapankan atok aku sendiri . Alhamdulillah , sekurang kuranngnya aku tahu . aku pun tolong mak kemaskan persiapan . selesai mandi , atok diangkat keruang tamu .kakcik tak de ! oh , betullah , nanti dye lagi menangis depan atok . dye ade kat dalam bilik . lepas tu , maksu panggil suh tabur cendana dan air mawar sekeliling atok . kami , anak cucu pun taburlah . tibe tibe bau wangi tu dtg lagi . 5 saat je lepas tu wangi tu berlalu pergi . sumpah bukan bau air mawar !

waktu asar tiba . mak minta semua yg ada tatap dan cium muka atok buat kali TERAKHIR ! arghhhh !!!!!! jgn disebut kali terakhir . aku ta merelakan pemergian atok ! aku sayang sgt kat atok . begitu juga dgn yg lain . semua syg atok kan ? ta snggup tgk atok tinggalkan kita kan ?? ustaz pesan , jgn sampai menitik airmata kamu ketika cium dahi arwah . aku pun berfikir bnyk kali na cium ke tak . takot ta dapat tahan air mata . lastly , Piah pujuk suruh cium jugak ! atok , atok rase ta kami semua cium dahi atok ? sejuk je dahi atok tu . itulah kali terakhir aku cium , aku peluk , aku  sentuh bawah dagu atok ! lagi na nangis , bila Amad tanye , "atok na pergi mana?" budak budak bukannya tahu apa kan ? ='=

ayah call kata ada kat Taiping . oke . then . tibalah masa arwah atok dikebumikan . dikuburkan di Tanah Perkuburan Islam di Selama , kg aku la tu . aku naik dgn makuda . bw payung , bw air mawar . bw air . tikar , etc . kakcik ta masuk sbb keuzuran . aku masuk . ouh , jauh kubur atok dgn nenek , kakak dan abgwan . smpai kat kubur atok , aku tertarik dgn cara penggalian nya . entah kenapa . siap tnye oji , "eh , muat ke atok na masuk " soalan bodoh kan ? petang tu . mendung , menandakan hari mau ujan . dgn Bismillah , jasad atok pun diletakkan secara perlahan lahan dan dikambus dgn tanah .

Ya Allah begitu berat ujian Mu . mengambil nyawa seseorang yg kami syg . selesai jasad atok disemadikan , demikian lah bacaan talkin . tibe tibe hujan ! nasib baik bw payung . tapi ta cukup *basah* . ta pe lah . hujan itu rahmat Allah . lebih kurang pukul enam ptg , kami pun berunsur pulang . ta sanggupnya aku na tinggalkan atok . rasa na gali balik ! minta Tuhan transfer nyawa aku kat atok . *gila* . balik balik umah , ayh pun sampai . aku terus mandi . *menangis* . mlm tu jugak buat tahlil . sedap bihun supnyerr . perghh ! hehe . tibe tibe , ade lagi sebuah kereta dtg , ayahuda dgn Ajim baru smpai . kesian dowang . ta sempat tgk muke atok kali terakhir . paling kesian , Ajim , Angah , Kakcik . muke teruk benor aku tgk . *memahami* . malamnye , aku tpkse tidur berhimpit himpitan , penuh . janji aku dpt tidur kan ? huhu

ye , aku menyesal . aku terkilan . terkilan ta dapat picit kaki atok ! kali terakhir bersama atok . makan kueh rempeyek . patotnye aku dgn kakcik bg kat paklong . tp kami mkn dgn atok . aku dtg dgn segelas minuman oren . tibe tibe atok ambil . katanye na mkn rempeyek lagi . aku pun . "errk atok . . tu bukan rempeyek , itu air oren" . oh atuk salah ambil rupanya . dye kate dah ta nampk lagi . aku ketawa melihatnya . dye seluk tgn dlm gelas  tu . aiyaa . ambil air lain . huhu .



arwah nenek dgn atok
='=



S E D I H 

semoga arwah atok ditempatkan bersama para golongan beriman . amiin .

Al - Fatihah

Yassin . .


-,-

No comments:

Post a Comment